Το Πρώτο Πυρηνοκίνητο Πλοίο
Ο Ναυτίλος, (USS Nautilus, SSN-571) αμερικανικό υποβρύχιο ήταν το πρώτο πλοίο που ναυπηγήθηκε στον κόσμο με κινητήρια δύναμη την ατομική ενέργεια, το πρώτο πυρηνοκίνητο πλοίο.
Η ναυπήγηση του σκάφους άρχισε το 1952 στα ναυπηγεία του Γκρότον της Πολιτείας Κοννέκτικατ των ΗΠΑ κάτω από μεγάλη μυστικότητα.
Με δεδομένη την πολύ μεγάλη ακτίνα δράσης του, (άγνωστη γι' αυτόν τον τύπο πλοίων) το υποβρύχιο αυτό ήταν το πρώτο που ταξίδεψε υποβρυχίως κάτω από τους πάγους της Αρκτικής και το Βόρειο Πόλο.
Αποσύρθηκε από την υπηρεσία τον Μάρτιο του 1980 και το 1982 έγινε μουσείο για την υποβρυχιακή τεχνολογία.
Προωθείτο από έναν αντιδραστήρα πεπιεσμένου ύδατος S2W της Westinghouse Electric Corporation με ισχύ περίπου 15.000 shp, η οποία του προσέδιδε μέγιστη ταχύτητα 23 kts σε κατάδυση. Για περίπτωση ανάγκης διετίθεντο πετρελαιοκινητήρας και συσσωρευτές. Το εκτόπισμα του υποβρυχίου στην επιφάνεια ήταν 3.533 t και σε κατάδυση 4.092 t[1].
Ο οπλισμός του αποτελείτο από 6 τορπιλοσωλήνες των 21 in στην πλώρη με αναχορηγία 26 τορπιλών.
Χαρακτηριστικά | |
---|---|
Ναυπηγείο | Γκρότον της Πολιτείας Κοννέκτικαττων ΗΠΑ |
Έναρξη ναυπήγησης | 14 Ιουνίου 1952 |
Καθέλκυση | 21 Ιανουαρίου 1954 |
Ένταξη σε υπηρεσία | 30 Σεπτεμβρίου 1954 |
Παροπλισμός | 3 Μαρτίου 1980 |
Κατάληξη | Μουσείο της Νέιβι |
Γενικά Χαρακτηριστικά | |
Πρόωση | ατομική ενέργεια |
Πλήρωμα | 13 αξιωματικοί, 92 άνδρες |
Οπλισμός | 6 τορπυλοσωλήνες |
Πυρηνοκίνητο πλοίο (nuclear ship) (NS) χαρακτηρίζεται το πλοίο εκείνο που χρησιμοποιεί ως μέσον πρόωσης πυρηνική ενέργεια. Αποτελεί την τελευταία εξέλιξη μέσου πρόωσης των μηχανοκινήτων πλοίων.
Τα πλοία αυτά σε ειδικό διαμέρισμα πρώραθεν του μηχανοστασίου φέρουν πυρηνικό αντιδραστήρα τύπου PWR που θέτει σε κίνηση τις ηλεκτρομηχανές (τουρμπίνες).
Σχετικές μελέτες εφαρμογής επέκτασης της πυρηνικής ενέργειας ως μέσον πρόωσης εμπορικών πλοίων ξεκίνησαν πολλές Χώρες. Σημαντικότερες ήταν των Γερμανών με την ναυπήγηση του μεταλλευματοφόρου "Otto Hahn", των Κινέζων με το επιβατηγό "Zan Than", των Ρώσων με το Παγοθραυστικό "Λένιν" και των Αμερικανών με το φορτηγό πλοίο γραμμής (λάινερ) "Savannah" που ναυπηγήθηκε το 1962.
Η πειραματική αυτή χρήση στα εμπορικά πλοία δεν πέτυχε όμως και το τελειότερο απ΄ όλα τα παραπάνω, το αμερικανικό "Σαβάννα" αποσύρθηκε από την εκμετάλλευσή του ως "λίαν αντιοικονομικό".
Αντίθετα όμως η εφαρμογή της πυρηνικής ενέργειας ως μέσον πρόωσης πολεμικών πλοίων υπήρξε μάλλον επιτυχής πλην ελαχίστων εξαιρέσεων (ατυχημάτων) ιδίως σε υποβρύχια και αεροπλανοφόραγια τα οποία η έννοια "ακτίνα δράσης" (δηλαδή μέγιστη απόσταση χωρίς ανεφοδιασμό) παραμένει άγνωστος!
0 σχόλια
Τα σχόλια σας....