MOTORMAN » , - Δευτέρα 20 Φεβρουαρίου 2012 - 01:32
Νέος γύρος σύγκρουσης στην ακτοπλοΐα


ΤΟΥ ΣΑΒΒΑ Ν. ΑΘΑΝΑΣΙΟΥ:
 Το αίτημα των Μινωικών Γραμμών να δρομολογήσει δύο σύγχρονα επιβατηγά οχηματαγωγά πλοία στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά, έφερε και πάλι στην επικαιρότητα τα θέματα της ελληνικής ακτοπλοΐας
Το προφανές από αυτήν την επιχειρηματική κίνηση είναι ότι ο ιταλικός όμιλος του Εμμανουέλε Γκριμάλντι επιχειρεί να ασκήσει καταλυτική πίεση στην ΑΝΕΚ, ώστε να επισπεύσει τη λύση της επιχειρηματικής και οικονομικής διαφοράς που υπάρχει μεταξύ των συνδεδεμένων εταιρειών.
 Είναι γνωστό ότι οι Μινωικές Γραμμές κατέχουν το 33,34% των μετοχών της Hellenic Seaways, το οποίο είχαν πωλήσει στην ΑΝΕΚ. Η αγοραπωλησία αυτή ακυρώθηκε επειδή η ΑΝΕΚ δεν μπόρεσε να καταβάλει όλο το τίμημα που είχε συμφωνηθεί.
Ωστόσο, η συνύπαρξη τώρα στην HSW φαίνεται ότι δεν είναι αρμονική και γίνεται προσπάθεια από τον ιταλικό όμιλο να αποσπάσει επιπρόσθετα οφέλη, εκτός από την προκαταβολή που καρπώθηκε από την ΑΝΕΚ.

ΕΠΙΘΕΤΙΚΗ ΤΑΚΤΙΚΗ
Η επιθετική τακτική του ομίλου Γκριμάλντι είναι γνωστή. Την ίδια ακολούθησε όταν πριν από τέσσερα χρόνια μπήκε μετοχικά στην ΑΝΕΚ και στη συνέχεια κατάφερε και έκανε συμφωνία με τον κ. Γ. Σ. Βαρδινογιάννη και αντάλλαξε ο όμιλος Γκριμάλντι τις μετοχές που κατείχε στην ΑΝΕΚ με τις μετοχές που διέθετε η Sea Star στις Μινωικές Γραμμές και βασικό ρόλο έπαιζε ο κ. Γ. Σ. Βαρδινογιάννης.
 Ετσι ξεκίνησε ένα μεγάλο deal και οι Μινωικές Γραμμές έπεσαν στο μετοχικό δίχτυ του ομίλου Γκριμάλντι.
Αυτή η υπενθύμιση αναδεικνύει το παρασκήνιο της κόντρας των δύο εταιρειών. Ομως, ανεξάρτητα από το τι υποκρύπτεται, φέρνει στη συζήτηση θέματα όπως είναι η ελεύθερη δρομολόγηση των πλοίων, η ανταγωνιστικότητα και άλλα σημαντικά ζητήματα.

Με άλλα λόγια, μπορεί μία εταιρεία να δρομολογήσει ένα πλοίο όποτε θέλει και σε όποια γραμμή επιθυμεί και να το δρομολογήσει για όσο χρόνο θέλει; Αυτά τα θέματα είναι γεγονός ότι απασχολούν πάνω από δέκα χρόνια τους ανθρώπους της ελληνικής ακτοπλοΐας και δεν έχουν δοθεί λύσεις. Ερχονται και επανέρχονται χωρίς ουσιαστικά να οι αρμόδιοι να επιλύσουν το θέμα της ανταγωνιστικής λειτουργίας των επιβατηγών πλοίων.
ΖΗΜΙΕΣ 
Είναι, πάντως, γεγονός ότι η οικονομική κατάσταση των ακτοπλοϊκών εταιρειών βρίσκεται στο «κόκκινο». 
Οι διοικήσεις των εταιρειών αγωνίζονται να βρουν λύσεις, αλλά δυστυχώς δεν είναι ορατές. Η επιβατική κίνηση μειώθηκε από 5% μέχρι και 30%, ανάλογα με τη δρομολογιακή γραμμή. Οι τιμές των καυσίμων συνεχώς ανεβαίνουν και προκαλούν ασφυξία στη διαχείριση των εταιρειών. Οι τιμές των πλοίων έχουν πέσει και δεν υπάρχουν επιπλέον αγοραστές.
 Οι τράπεζες αδυνατούν να ενισχύσουν τη ρευστότητα των εταιρειών. Νέοι επενδυτές δεν υπάρχουν να καλύψουν τυχόν νέες αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων. Από την άλλη, οι ζημιές συσσωρεύονται, με αποτέλεσμα οι εταιρείες να βρίσκονται στο χείλος του γκρεμού.
 Να υπενθυμίσουμε ότι το 2009 οι ζημιές των ακτοπλοϊκών εταιρειών διαμορφώθηκαν στα 215 εκατ. ευρώ. Το 2010 αυξήθηκαν στα 345 εκατ. ευρώ. Για το 2011 οι ζημιές ανήλθαν στα 380 εκατ. ευρώ. Οι περισσότερες από τις ζημιές προέρχονται από τις εισηγμένες εταιρείες. 

Με «κουτσουρεμένες» αρμοδιότητες οι διευθύνσεις του υφυπουργείου, με τον αρμόδιο υφυπουργό Ναυτιλίας κ. Αδωνι Γεωργιάδη να τελεί υπό παραίτηση, δεν διαφαίνονται να δρομολογούνται λύσεις. Αν θεωρήσουμε δεδομένο ότι θα γίνουν και εθνικές εκλογές, τότε να υπολογίσουμε ότι όταν θα αναλάβει η νέα κυβέρνηση τον Μάρτιο, τον Απρίλιο ή τον Μάιο, τα προβλήματα θα έχουν πνίξει τις εταιρείες.

Η ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ
Ωστόσο, να επισημάνουμε ότι δεν είναι εύκολο να απελευθερωθεί πλήρως η ακτοπλοΐα, κάτι που ανακοίνωσε εμμέσως ο κ. Α. Γεωργιάδης, πριν παραιτηθεί.
 Ομως, είναι δύσκολο να κατανοήσει ο Ιταλός εφοπλιστής κ. Εμμανουέλε Γκριμάλντι ότι δεν μπορεί να δρομολογήσει στα Χανιά τα σύγχρονα και αδελφά πλοία «Ευρώπη Παλλάς» και το «Ολυμπία Παλλάς». 
Απειλεί, μάλιστα, ότι θα προσφύγει στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο. Ομως, η νομοθεσία που ισχύει στη χώρα μας αναφέρει συγκεκριμένες διαδικασίες δρομολόγησης των πλοίων. 
Αλλά ακριβώς αυτό θέλει να ανατρέψει ο Ιταλός. Βέβαια, με την αποδρομολόγηση δύο πλοίων του από τη γραμμή Πάτρα - Βενετία και τη δρομολόγησή τους στη γραμμή Πειραιάς - Χανιά, θέλει να επιτείνει τα οικονομικά προβλήματα της ΑΝΕΚ ή να την υποχρεώσει να αποσύρει τα πλοία της από τις γραμμές της Αδριατικής. Βέβαια, αν γίνει κάτι τέτοιο, πάλι η ΑΝΕΚ θα περιορίσει σημαντικά τα έσοδά της.
 Ουσιαστικά είναι ένας φαύλος κύκλος που καταλήγει «ο θάνατος της μίας εταιρείας στη ζωή της άλλης». Αυτό το περίεργο και παρατεταμένο «μπρα ντε φερ» ίσως να επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον χάρτη της ακτοπλοΐας.
Αντιμέτωπες με προβλήματα όλες οι εταιρείες
Πέρα από τις Μινωικές και την ΑΝΕΚ και στις άλλες εταιρείες η κατάσταση δεν είναι καλύτερη. Η Blue Star Ferries αναμένει να παραλάβει το νεότευκτο πλοίο «Blue Star Patmos» και αντί να φέρνει ενθουσιασμό, φέρνει έντονο προβληματισμό, δεδομένου ότι η παραλαβή του αδελφού πλοίου «Blue Star Delos», πρόσφατα δεν είχε επιτυχή οικονομικά αποτελέσματα.
 Η εταιρεία υποχρεώθηκε να το ακινητοποιήσει επειδή τα καθημερινά έσοδα ήταν σαφώς λιγότερα από τα έξοδα.

Η Hellenic Seaways έχει να αντιμετωπίσει, εκτός από τις αψιμαχίες του κ. Γ.Σ. Βαρδινογιάννη και του κ. Εμμανουέλε Γκριμάλντι και το θέμα των ταχύπλοων σκαφών. 
Οι υψηλές τιμές των καυσίμων καθιστούν ασύμφορη την εκμετάλλευσή τους. Το καλοκαίρι αναμένεται ιδιαίτερα καυτό.

Η ΝΕΛ, που διαθέτει μεγάλο αριθμό ναυλωμένων πλοίων, δεν βλέπει αυτά να δρομολογούνται για ένα δίμηνο το καλοκαίρι στα νησιά. Η άρνηση του υπουργείου ματαιώνει τα σχέδια των ανθρώπων της ΝΕΛ και είναι άγνωστο τι τελικά θα πράξουν.

Η Aegean Speed Lines, που διαθέτει ταχύπλοα καταμαράν, δεν έχει ανακοινώσει τους σχεδιασμούς της. Η Sea Jets έχει προβλήματα με τις τράπεζες. Οι άλλες εταιρείες, που διαθέτουν ένα πλοίο, θα επιχειρήσουν να δρομολογήσουν τα πλοία τους, αλλά στο τέλος του καλοκαιριού θα κάνουν ταμείο και θα κριθεί το μέλλον τους.

Πηγή: Κέρδος 19/2/2012 06:00

,

Εγγραφείτε στο Newsletter

Ακολουθήστε μας!

Motorman. Από το Blogger.


kosnte.blogspot.com-Google pagerank and Worth