Ακτοπλοΐα: Ο μεγάλος ασθενής…
Με τις τράπεζες να πιέζουν βλέποντας τον κλάδο να συσσωρεύει ζημιές και τις εταιρείες να προσπαθούν μέσω ακόμη και «απεγνωσμένων» κινήσεων αναδιάρθρωσης να περιορίσουν όσο γίνεται τις ζημιές αυτές, δεν είναι λίγοι εκείνοι που εισηγούνται στον υπ. Ναυτιλίας Κ. Μουσουρούλη μια θεαματική αλλαγή στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας για να διασωθεί ο κλάδος της ακτοπλοΐας.
Κατ’ αρχήν όλοι οι σοβαροί αναλυτές συμφωνούν ότι ο ήδη ζημιογόνος κλάδος θα καταγράψει μεγάλες ζημιές και την επόμενη χρονιά. Οπότε οι πιέσεις των τραπεζών γίνονται όλο και εντονότερες. Αυτή καθ’ αυτή η πραγματικότητα, σε συνδυασμό βεβαίως με τις απαιτήσεις των τραπεζών, οδηγούν τους πλοιοκτήτες σε αναδιάρθρωση του στόλου τους , ακόμη και εν μέσω θέρους, όταν παραδοσιακά ασχολούνταν μόνο με την κίνηση και τον τζίρο που έκαναν. Πρόσφατο και πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα σε σχέση και με τα αποτελέσματα στην εξυπηρέτηση της γραμμής οι πωλήσεις της HSW στο Σαρωνικό και στη συνέχεια η ουσιαστική αποχώρηση της από την γραμμή (κάτι που σε δεύτερο επίπεδο έφερε και την γνωστή «ελληνο- ιταλική «ναυμαχία» με τη ΜΙΝΟΑΝ του ομίλου Grimaldi να εξαπολύει πυρά προσωπικά κατά του Γ. Σ. Βαρδινογιάννη κατηγορώντας τον ουσιαστικά για «απάτη» και εμπλέκοντας την ΑΝΕΚ στην όλη υπόθεση…).
Υπάρχουν πάντως κι εκείνοι που πίσω από το συγκεκριμένο επεισόδιο βλέπουν πιθανές μετοχικές αναδιαρθρώσεις, αφού η κρίση αφορά όλες τις ακτοπλοϊκές εταιρείες. Έτσι ο εξορθολογισμός του στόλου των εταιρειών με τέτοιο τρόπο που να ανταποκρίνεται στα τρέχοντα δεδομένα της ζήτησης είναι ήδη ένα σενάριο που εξετάζεται σοβαρά στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της κρίσης. Ακόμη δεν πρέπει να αποκλείεται – κάθε άλλο- η πιθανότητα εισόδου και νέων παικτών στο χώρο της ελληνικής ακτοπλοΐας.
Κάτι που πάντως θα προϋπέθετε μία γενικότερη «συμφωνία» που δεν αφορά μόνο γραμμές, πλοία και μετοχές, αλλά και σημαντικές αλλαγές σε θεσμικό επίπεδο λειτουργίας του κλάδου.
Ήδη στο γραφείο του υπ. Ναυτιλίας Κωστή Μουσουρούλη έχουν φτάσει συγκεκριμένες προτάσεις. Οι αλλαγές αυτές έχουν στόχο τη μείωση του κόστους έτσι ώστε τα νέα επιχειρηματικά σχήματα να είναι βιώσιμα στις δύσκολες οικονομικά συνθήκες που βιώνει η χώρα.
Σε μία τέτοια περίπτωση, οι υποστηρικτές αυτών των προτάσεων σημειώνουν, οι τράπεζες θα μπορούσαν να εξετάσουν τη χρηματοδότηση των νέων σχημάτων εξασφαλίζοντας έτσι και τα δάνεια ύψους περίπου 1 δισ. ευρώ που έχουν ήδη δώσει στις μεγαλύτερες και υπερχρεωμένες ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις.
Από την άλλη πλευρά οι προτάσεις αυτές, υποστηρίζουν οι εισηγητές τους, είναι ίσως η μόνο λύση να εξασφαλίσει το υπουργείο , σε συνθήκες απόλυτης οικονομικής κρίσης, τη δυνατότητα να εξακολουθήσουν να εξυπηρετούνται προβληματικές γραμμές και να μην βρεθεί μετά τους καλοκαιρινούς μήνες απέναντι σε μια κοινωνική κρίση που θα επιφέρει μια ενδεχόμενη μαζική «μετανάστευση» ελληνικών ακτοπλοϊκών προς άλλες πιο ενδιαφέρουσες οικονομικά γραμμές.
Πηγή: portnet
0 σχόλια
Τα σχόλια σας....